Saturday, October 15, 2011

A131288 Nur Hasyimah Binti Zulkepli LJ04 Persepsi, Ingatan, Perhatian.!

Syukur, alhamdullilah.. selesai sudah pembelajaran saya di minggu ke lima ini. Alahamdullilah juga masih berpeluang merasai nikmat hidup di atas muka bumi ini. Pembuka bicara kata indah. Assalamualaikum diucapkan kepada semua pembaca setia di blog jurnal kemahiran membuat keputusan ini. Ini adalah post saya yang keempat didalam blog KMK ini. Terima kasih kerana masih tidak jemu untuk membaca coretan jurnal KMK yang tidak seberapa saya ini. Sebelum itu, mari kita bercerita tentang minngu ke lima saya di bumi ukm tercinta ini. Minggu ni, saya mendapat banyak kerja yang perlu di hantar pada hari isnin ini. Antara kerja ini ialah, asgment statistik dan matematik kewangan., projek matematik kewangan dan juga jurnal kemahiran membuat keputusan ini. Sekarang sudah hari ahad, tetapi kerja masih belum siap. Dan pada hari sabtu hari itu saya telah pergi ke perlawanan hoki di court seremban 2. Ermm..penat jugak lah sekarang ni. Haha. Mana tak nyer dalam masa satu hari ada 4 game. Saya tak kisah pun penat ke tak, sebab bersukan ni memang best, dan dapat mengurangkan tekanan dalam pembelajaran di university ini. Teammate sangat lah best..hehe sekian saja pembuka bicara, membuka mata jika kemengantukkan di pagi ini.

Pengkulihan pada minggu ini, di dalam kelas Dr zam. Saya telah mempelajari tajuk persepsi, ingatan dan perhatian dalam proses membuat keputusan. Bagi membuat keputusan kita perlu mempunyai "peralatan khusus". Peralatan tersebut membolehkan kita melihat , memikirkan dan mentafsir dan akhirnya menyelesaikan masalah dengan membuat keputusan yang paling bijak. Alat-alat membuat keputusan kognitif ialah persepsi, memori dan perhatian. Dalam membuat keputusan juga seseorang boleh berupaya mengenalpasti keserupaan dan kelainan , berupaya membezakan sebab-sebab berlakunya masalah dan symptom-simptom masalah, berupaya memcahkanmasalah kepadda kompenon-kompenan yang lebih kecil. Dan berupaya mengenalpasti masalah mengikut priority.

Apa itu persepsi pula? Definisi persepsi erbuatan persepsi sebagai suatu aktiviti sedar yang menghubungkan individu melalui data deria yang diterima kepada alam sekitar. Batasan persepsi  ialah pendangan yang menjadi sebahagian dari persepsi boleh menjadi illusion.ruang lingkup persepsi terhad dengan ruangan fizikal dan keupayaan berfikir. Pentafsiran apa yang dipersepsikan hanya boleh dibuat jika ianya berkait dengan pengetahuan dan pengalaman yang ada. Persepsi dalam proses membuat keputusan  persepisi digunakan dalam melihat masalah secara fizikal dan koseptual. Ianya dilakukan dengan ada tujuan yang tertentu  dan dicapai dengan menetukan rujukan objektif. Dalam proses MK, jika persepsi betul dan tepat, pemahaman kita mengenai masalah pun akan jadi betul , dan ini akan membantu pembuatan keputan yang tepat.
Apa itu ingatan pula? Ingatan terbahagi kepada dua iaitu ingatan jangaka pendek dan ingatan jangka panjang. Peranan schemata(ingatan) membantu mengenalpasti masalah yang hamper sama dan justeru itu, mudah diselesaikan.namun saya nak tekankan disini ingatan juga terbatas. Contohnya. Saya menjawab persoalan kepada saya pakai baju apa sebulan yang lepas. Disini mungkin saya tidak dapat member jawapan yang tepat kerana ingatan terbatas. Fungsi ingatan ialah membantu ingatan semula , mengaitkan keadaan terdahulu dengan keadaan sekarang dan membantu proses pencaman dan perbandingan dengan peristiwa terdahulu atau pengetahuan. Pengalan yang berkaitan.

Seterusnya, apa itu perhatian pula? Perhatian ialah perhatian ialah peruntukan kapasiti pemprosesan maklumat untuk aktiviti mental. Fungsi perhatian pula ialah agent pemilik daan agent pengurusan tugas. Contohnya sekotak buah epal yang mempunyai pelbagai warna., kita ingin memilih yang mana satu menjadi penarik perhatian anda,  sudah semestinya kita akan memilih buah epal yang merah kerana warna merah itu menonjol dan terus menarik perhatian kita. Maka ini boleh dikaitkan dengan perhatian.

Ini adalah contoh situasi, persepsi, ingatan dan perhatian. Contoh Persepsi yang dikaitkan dalam MK ialah, kita ingin memilih pilihan antara sambung diploma atau matrikulasi, persepsi kita ialah matrikulasi susah dan diploma senang. Maka kita akan memilih diploma kerana lebih senang daripada matrikulasi. Contoh situasi yang melibatkan ingatan pula ialah  kawan membawa saya jalan-jalan, tapi saya yang menjadi guideline kerana jalan yang dibawa telah pernah dilalaui ketika bersama keluarga sebula yang lepas. Disini tidak mungikn saya dapat mengingat semua jalan yang pernah dilalui kerana ada batasan dalam ingatan. Contoh perhatian dalam MK pula ialah di dalam kelas cikgu memberikan tugasan video, jadi semua murid lihat video itu tapi tiba-tiba itu cikgu bertanya , apakah warna yang dipakai oleh pelakon dalam video itu itu. Semestinya kita tidak boleh menjawab kerana perhatian kita tertumpu pada perlakuan yang dibuat bukan baju yang dipakai. Jadi, disini diperlukan perhatian jika ingin membuat kputusan.

Sekian sahaja jurnal saya pada minggu kelima. Terima kasih keran sudi membaca hasil nukilan jurnal keempat ini.

No comments:

Post a Comment