Saturday, September 24, 2011

A131288 Nur Hasyimah Binti Zulkepli LJ02 Penulisan Pertamaku

Assalamualaikum dan salam sejahtera di ucapkan kepada semua pembaca setia dalam ruangan jurnal edisi kemahiran membuat keputusan(KMK) ini. Ini adalah jurnal pertama yang telah dikaryakan oleh saya. Harap semua pembaca sekalian setia membaca ruangan ini sehinggalah minggu kelima. Seperti yang kita sedia maklum, jurnal ini adalah hasil karya semua pelajar-pelajar yang mengambil khusus ZZZT2263. Persoalannya disini adakah kita tahu apa itu KMK ini.? Pada tanggal 12 september saya dengan rasminya telah menjadi pelajar tahun dua semester tiga di bumi tercinta UKM . Kelas KMK ini merupakan kelas kelima pada saya pada hari ini. Kelas bermula dengan perkenalan pensyarah saya iaitu Dr Ahmad Zamri Mansur. Beliau lebih dikenali sebagai Dr Zam. Pada hari pertama saya dikelas ini, saya sungguh menyukainya kerana mendapat pensyarah yang agak steady dan berfikiran terbuka. Cara percakapan Dr Zam juga sungguh teratur dan tidak kabur. Beliau memperkenalkan cara pembelajaran secara terbuka bukan hanya duduk dan mendengar. Oleh itu, kita semua boleh berkongsi idea. Berbalik kepada persoalan apakah itu kemahiran membuat keputusan, bagi saya maksud KMK itu ialah cara terbaik atau langkah sewajarnya yang perlu dibuat bagi memilih keputusan yang paling ideal dan muktamad. Ini adalah definisi dari fahaman saya. Bagi fahaman dalam khusus Kemahiran Membuat Keputusan pula ialah:
Definisi 1 : Tindakan yang diambil secara sedar dari pelbagai alternative dengan tujuan mencapai hasil yang diharapkan . –Messie- -1987-
Defines 2 : Aktiviti memulihan yang pelbagai alternatif dan merupakan nadi dalam perancangan   .  -Koontz & Damel- -1978-

Pengalaman saya tentang membuat keputusan. Saya ni merupakan seorang insan yang suka membuat keputusan secara terburu-buru. Itu saya tidak nafikan.  Pernah suatu ketika, saya membeli telefon bimbit. Perkara ini terjadi di perhentian R&R di lebuh raya. Oleh kerana telefon tu!! saya telah rugi,! dan membazir.! Saya hanya mendengar promater itu menjelaskan semua keistimewaan dalam telefon itu. Tapi orang cakap promoter ni memang mulut jer manis, sebab nak melakukan barang mereka. Seterusnya, saya yang lurus dan bendul ini percayalah cakap si promoter itu. Ingat mula-mula telefon itu adalah dari original set dan mepunyai perisian MP4, MP5, kamera 5MP, 3G, last2 hamprak pun tarak. Saya tertipu, telefon itu hanyalah barang dari china dan boleh dapat hanya RM2++ tapi saya beli RM 7++. Membazirkan? Oleh itu saya sarankan jika ingin membeli sesuatu lihat dari mana sumber barang itu dan jangan percaya dengan omong kosong penjual. Oleh itu bijak berfikir dalam membuat keputusan. Jangan jadi sesal dahulu pendapatan, sesal kemudian tiada gunanya. Dari kisah ini kita boleh lihat beza antara keputusan dan pembuat keputusan. Keputusan ialah pemilihan yang dibuat contoh mengambil keputusan membeli telefon bimbit tadi. Manakala, Pembuat keputusan ialah proses membuat keputusan contoh saya hanya menanyakan prometer tidak membuat kajian terlebih dahulu,pada kisah ini saya kurang membuat proses membuat keputusan. Oleh sebab itu, saya salah dalam membuat keputusan.
Situasi membuat keputusan pula ada tiga iaitu, situasi mudah. Sederhana, dan rumit.   Situasi mudah merupakan situasi yang tidak memberi  kesan kepada kita. Contohnya. Nak pakai baju apa hari ni? Dalam hal ini, jika kita membuat pilihan memakai baju apa-apa sahaja ianya tetap tidak memberi  kesan pada diri kita. Situasi sederhana pula ialah situasi yang hanya member kesan sedikit pada kita. Contohnya, sama ada nak sambung belajar atau bekerja? Dalam hal ini pula, jika kita memilih untuk menyambung pelajaran ini akan member kesan pada masa depan kita. Situasi rumit pula ialah situasi yang member kesan yang besar dalam keputusan yang dibuat. Contohnya, nak pilih kampus cawangan mana? Dalam situasi ini, jika kita memilih untuk pilih cawangan jauh dari tempat tinggal, ini akan member kesan pada masalah kewangan, kerana tempat jauh memerlukan modal yang banyak.
Cuba anda fikir sebenarnya, membuat keputusan ni best dan mesti dalam minda anda mempertikaikan "nak buat keputusan pun perlu belajar ke?!" dan ini adalah jawapan saya. YES! Buat keputusan itu perlu belajar tak kiralah dari pengalaman ataupun pembelajaran dari kelas. Cuba anda renung-renungkan, "berapa banyak agaknya keputusan yang salah telah dibuat oleh kamu?!" hmmmmmm....banyak..! ok,saya anggarkan itu adalah jawapan kamu kan?! Jadi, tak kira anda bijak, kurang bijak atau terlalu bijak mesti akan ada yang keputusan yang dibuat salah, sebab kita bukanlah komputer yang telah diprogram. Oleh itu, jadilah manusia yang selalu ingin belajar dalam kehidupan mereka. Bersungguh-sungguhlah dalam membuat sesuatu, jangan jadi pak kaduk yang menuruti sahaja apa yang dikatakan.
Ini merupakan cirri-ciri membuat keputusan :
1)      Merupakan satu proses
2)      Pemilihan yang sengaja dan reflektif
3)      Mencipta sesuatu ketentuan dan pendapat
4)      Memerlukan penelitian dan pengetahuan yang mendalam
5)      Pemilihan pelbagai alternative
6)      Jenis keputusan bergantung pada jenis masalah
7)      Tidak ada satu keputusan yang muktamad dalam penyelesai segala jenis masalah
8)      Pengumpulan maklumat yang tepat
9)      Punca masalah biasanya di luar kawalan si pembuat keputusan
 
Apa yang menjadikan keputusan itu baik sebenarnya ialah pengalaman, kecekapan, ketepatan maklumat, dan analisa yang betul.  Melalui pengalaman kita boleh membuat keputusan yang bijak, contohnya, kita boleh memilih kaedah temubual dengan orang-orang yang berpengalaman. Contohnya jika kita ingin membeli kereta, kita boleh tanya pada ahli keluarga yang arif dalam pengalaman membeli kereta itu. Jadi ini akan mengurangkan hal negative selepas membeli kereta itu. Melalui kecekapan, pula kita perlu tekun dan terperinci dengan apa keputusan yang ingin dibuat jangan sambil lewa. Ketetapan maklumat juga penting kerana jika salah maklumat buruk padahnya. Dan jangan jadi seperti nasi sudah menjadi bubur . analisa yang betul juga harus dipraktikkan.
Oleh itu, kemahiran membuat keputusan ini penting, Bagi mengelak daripada melakukan kesilapan dalam membuat keputusan. Kita hanyalah manusia biasa yang selalu membuat salah dan silap. Sesungguhnya semua yang baik hanya datang dari ALLAH S.W.T. InsyaAllah dengan penulisan ini anda akan tertarik untuk mengikuti jurnal yang mendatang. Penulisan ini diakhiri dengan salam assalamualaikum dan dibawah merupakan sedikit pengenalan apa itu KMK... semoga anda yang membaca mendapat rahmatNYA. Amiin..........
 
 

No comments:

Post a Comment