Saturday, September 24, 2011

A135394 Fauzan Lazimah Zulkifli LJ01 PENGARUH RAKAN

Kemahiran Membuat Keputusan (KMK) bukanlah merupakan pilihan pertama aku, tapi aku sendiri tak pasti kursus apa yang harus aku pilih sebagai U2. Keputusan dan penilaian aku dalam memilih KMK adalah disebabkan oleh pengaruh rakan yang mengajak aku untuk mengambil kursus ini. Katanya, menurut pengalaman pelajar yang telah mengambil kursus ini pada semester lepas,,, kursus ini mudah… Kuliahnya mudah dan peperiksaannya juga mudah. Mungkin kerana pendapat itulah aku bersetuju untuk mengambi kursus ini.
            Namun tak semua Nampak seperti yang diperkatakan. Tugasan-tugasan yang terpaksa dihadapi kelihatan berbeza dengan apa yang digambarkan dari mulut ke mulut itu. Apa yang terlintas di benak fikiran ku ketika itu sempatkah aku menyempurkan kesemua tugasan ku. Bukan sahaja KMK malah kursus-kursus lain yang menuntut tugasan berbentuk mingguan, berbeza dengan semester lepas. Kemudian barulah aku tahu bahawa kita berhadapan dengan pensyarah yang berbeza.
            Setibanya aku dan kawan-kawan di kolej, kami berkumpul di bilik aku, membincangkan isu yang agak hangat ketika itu "nak gugur KMK atau tidak." Aku tak salahkan kawan –kawan yang telah memujuk aku mimilih kursus KMK ni, niat mereka baik.. aku tahu tu. Perbincangan yang agak panjang itu, aku tak pasti apa kesudahannya.. entah apa kata putusnya,mungkin keesokan hari muncul jawapan yang lebih pasti.
            Dalam kusut otak aku ni, rakan sebilik ku mengajak aku ke stadium UKM menyaksikan sambutan kemerdekaan.. sebagai sokongan kepada yang telah berlelah menyertai pertandingan.. Riuh rendah sambutan melenyapkan seketika kemelut yang melanda otak aku… Sebelum kesana, aku sedar bahawa sepanjang perjalanan hidup ni penuh dengan keadaan yang menuntut untuk membuat keputusan sama ada dari segi percakapan, perbuatan atau tindakan dsbnya.. Setiap keputusan yang dibuat haruslah menepati tujuan keputusan, dengan menilai kesan dari keputusan yang telah dibuat..
            Kawan-kawan yang tekad memujuk aku memilih KMK, tekad juga menukar kursus lain.. Aku tak pasti pula alasannya, malas la nak bertanya.. di sini aku nak kongsikan satu kisah sirah nabi yang berkaitan dengan membuat keputusan.. aku percaya ramai antara kita tahu mengenainya.. kira-kira setahun setelah kelahiran Ummu Kultsum, terjailah banjir yang menenggelamkan Mekah, dan telah mengakibatkan kerosakan pada sebahagian besar Ka'abah. Proses membangunkan kembali Ka'abah telah berjalan dengan lancar. Seluruh dana dan biaya bagi kerja pembaikan di berikan oleh semua kabilah kaum Quraisy dan bersumberkan sumber yang halal. Namun masalah timbul apabila sampai dibahagian sudut tempat Hajar Aswad diletakkan, semua kabilah berebut memperoleh penghormatan meletakkan kembali Hajar Aswad ke tempatnya semula.
            Setelah, beberapa siri perdebatan, pertikaian daan sehingga menyediakan bala tentera terjadi. Dipendekkan cerita, dengan penyelesaian yang diberikan oleh Abu Umayyah ibnu Mughirah al-Makhzumi seorang lelaki yang dihormati oleh kaum Quraisy iaitu dengan memilih sesiapa yang pertama memasuki Masjidil Haram melalui pintu bani Syaibah. Rasul junjungan kita Nabi Muhammad s.a.w telah terpilih. Baginda telah membuat keputusan yang tepat dimana keputusan itu tidak mendatangkan rasa tida puas hati dikalangan ketua kabilah dan kabilah,penyelesaian yang dibuat adalah dengan meletakkan Hajar Aswad di atas sehelai serban dan semua ketua kabilah memegang bucu-bucu serban itu.
            Sebagaimana yang telah kita belajar menurut Messie (1987) tindakan yang diambil secara sedar dari pelbagai alternatif dengan tujuan mencapai hasil yang diharapkan.. keputusan yang dibuat oleh junjungan kita tu kiranya meepati la dengan apa yang dikatakan oleh Messie tu kan.. kan… kan… okayla conclusion daripada apa yang aku duk bebel panjang-panjang ni kita kenala buat keputusan yang bijak, iaitu keputusan yang kita buat semasa kita sedar risiko, peluang n semua2la dari semua alternatif bagi mencapai keputusan yang tepat..
Terfikir plak aku… pengaruh rakan pon termasuk gak ke??? Heheheh papepun, tukn sebelum belajar… kira xper la… hahahahha

No comments:

Post a Comment