Sunday, October 23, 2011

A131204 Nur Aqilah Dalilah Bte Mohammed Alim LJ05 HIDUP ESFP


 Assalamualaikum dan salam 1 Malaysia. Berjumpa lagi kita pada jurnal yang terakhir ini dalam subjek kemahiran membuat keputusan.
Pada kuliah yang leas Dr telah menyentuh topik personaliti.  Aku amat tertarik sekali dengan topik kali ini, kerana dengan ini kita dapat  mengenal pasti apakah sebenarnya personaliti kita. Setiap daripada kami dikehendaki  menjawab satu kuiz yang mana di penghujungnya kami akan mengetahui personaliti kami.  Kuiz ini menggunakan  Myers Briggs Type Indicator(MBTI). Soalan yang diberikan agak mencabar dan ianya perlu kepada pengamatan yang menyeluruh bagi diri kita dan kita memilih jawapan yang disediakan berdasarkan diri kami. Dari situ kami mula mendapatkan jawapan bagi personaliti kami.
 Bagi aku, setelah menjawab semua soalan dan aku mendapati bahawa aku berada di kelompok ESFP. ESFP juga digelarkan sebagai "the performers". Di sini, ada dua orang yang sama kelompok denganku. Kebanyakan jawapan yang kami beri adalah sama dan dari situ kami mula mengeluarkan buah fikiran tentang apa persamaan kami semua.
 Bagi aku, aku mengaku bahawa aku memerlukan orang sekeliling, kerana aku tidak suka kepada keseorangan.  Aku sudah biasa berteman, jadi apabila aku mula sendirian, akan mula berfikir yang bukan-bukan. Pada aku, tanpa orang sekuliling, hidupku tidak ceria dan seindah mana. Seperti bak kata pepatah: " Live LIFE to the Fullest." Itulah pendekatan yang aku gunakan dalam hidupku.
Aku juga suka membuat keputusan berdasarkan apa yang ada di hadapanku. Aku jarang dapart menjakakan sesuatu yang terlalu jauh sangat dan "out of the box".  Aku juga mengambil peluang yang sedia ada di hadapanku. Aku suka merebut peluang yang ada di hadapanku.
Aku juga suka memikirkan tentang orang lain dahulu sebelum aku. Ini kerana, aku menjaga hati dan perasaan mereka dan mengenepikan hati dan perasaanku. Ini disebabkan jika orang lain berpuas hati dan suka dengan buah fikiran atau idea aku, baru aku akan meneruskan ke tahap yang seterusnya. Jika mereka tidak menyukainya, aku cuba untuk mengikut acuan mereka tanpa menghiraukan diriku; adakah aku suka atau tidak dengan keputusan mereka.
Di dalam sesebuah perkara, bagi  kumpulan ini(ESFP), kami akan mengambil pendekatan yang biasa digunakan. Amat jarang untuk kami mengambil pendekatan yang jarang atau belum lagi digunakan. Kadangkala, kami tidak mahu mengambil pendekatan yang lain kerana disebabkan takut ianya tidak akan berhasil. Jadi, jalan yang paling baik ialah menggunakan pendekatan yang sedia ada.
Di sini, kami juga tidak suka membuat perancangan terhadap sesuatu perkara.  Kami suka mengambil pendekatan, apabila mahu membuat sesuatu, kami akan buat. Ini kerana apabila sesuatu perancangan dibuat, kadangkala ianya tidak berlaku seperti yang dirancang. Jadi, kami akan buat sesuatu apa yang teretik di dalam hati dan fikiran kami. Bak kata orang, "at random"  aja kita akan lakukan dan selalunya perkara yang tidak dirancang itu yang selalunya menjadi dan "happening". Kadangkala, tidak bagus juga membuat sesuatu tanpa perancangan, tetapi ada kalanya aku perlu membuat perancangan tetapi peratusannya amatlah kecil berbanding dengan tidak dirancang.
Juga, bagi kumpulan ini, kami boleh membuat pelbagai kerja di dalam satu masa.  Kami tidak suka terikat dengan satu masa satu kerja. Seperti contoh, apabila membuat assignment, aku masih boleh berbual di telefon sambil menaip assignment. Bagi sesetengah orang, mereka akan fokus terhadap sesuatu kerja. Apabial menaip assignment, akan terus menaip sehingga habis. Aku juga boleh menaip dua assignment di dalam satu masa. Kadangkala, ini juga dapat menjimatkan masa. Apabila sudah kekeringan idea pada satu assignment, kita akn beralih kepada assignment yang satu lagi.  Kami manfaatkan masa dengan sebaiknya.
Kami juga tidak suka kepada komitmen yang tetap. Kadangkala dengan komitmen yang tetap, kami tidak bebas untuk bersuara  dan perlukan kepada pemerhatian dan fokus yang lebih.  Kadangkala, ianya leceh.
Itu adalah sedikit sebanyak yang aku boleh menerangkan yang aku berada di bawah kategori yang mana. Aku berbangga berada di bawah kelompok ESFP.  HIDUP  PERFORMERS.

No comments:

Post a Comment