Sunday, October 23, 2011

A135317 SITI FADILAH BT MOHD NOR

JURNAL LAST 'PERSONALITI KU"HEHEHEH......,<3
 
 
Assalamualaikum,kepada semua kawan-kawan sekalian dan  DR Zamri kerana banyak membantu aku dalam khusus ini.
.Hari ini saya akan mengupas satu topic yang berkaitan dengan personality.Dalam psikologi,personality ditakrifkan sebagai himpunan yang merangkumi pola emosi,pemikiran dan juga perlakuan yang unik bagi seseorang yang tekal dangan masa.
Menurut Imam al-Ghazali ,personality menerangkan tentang keadaan jiwa .Menerusi jiwa terbit semua perbuatan,yang senang dan mudah,tanpa memerlukan pemikiran dan penelitian.Jikalau dari jiwa itu muncul perbuatan yang baik dan terpuji menurut akal dan syariat agama,itu dinamakan personality yang baik.Sebaliknya jika perbuatan buruk muncul dari jiwa seseorang maka dinamakan personality yang buruk.(Al Ghazali dlm.Yunus Majid 1985).
Manakala dari pandangan barat,iaitu Allport (1966),personality adalah suatu organisasi yang dinamik dalam diri individu yang merangkumi system psikofizikal yang menentukan bagaimana seseorang individu itu menyesuaikan diri dengan persekitaranya. "Dinamik" iaitu adalah merujuk kepada personality yang terus berkembang dan berubah-ubah.
 
Kini aku ingin berkongsi tentang personality aku sendiri,yang mana semasa dalam kuliah aku dapati aku memegang personality  INFJ,apa yang aku faham tentang personality yang meliputi INFJ adalah,seseorang pemimpin yang membangkitkan semangat dan pengikut,malah ianya boleh dipercayai jika di tempat kerja.Malah terdapat juga maklumat yang aku dapat daripada internat tentang personaliti aku,iaitu jika bekerja ,ianya lebih suka perkhidmatan jenis mengarahkan tenaga kerja.Malah seorang yang bersifat prihatin dan mempunyai kebimbangan yang tulen untuk orang lain,dan suka kekemasan dan suka memberi arahan di tempat kerja dan persekitaran. "sorry kalau apa yang aku faham adalah salah"
 
Dalam personality aku yang mengikut INFJ, aku sebenarnya tidak suka kepada arahan yang terlampau komplit dan peraturan yang mendesak.Kerana aku lebih suka membuat keputusan sendiri,sebagai contoh,jika aku diberi tugasan serta diarahkan supaya menyiapkanya mengikut masa yang ditetapkan,,aku akan buat mengikut perancangan aku sendiri,tetapi masa yang diarahkan untuk siapkan tugasan tersebuat aku akan selesaikan.
Disamping itu,dalam membuat keputusan aku lebih sukan mengikut perasaan,kerana aku suka menilai sesuatu perkara dengan meneliti sesuatu perkara yang bukan sahaja bersifat objektif.Sebagai contoh,perkara yang dialami oleh aku sendiri ,aku membuat keputusan untuk memutuskan hubungan aku dengan "si dia" kerana aku rasa aku tidak layak untuknya,tetapi aku masih saying padanya,sehinggalah "si dia 'menyedarkan aku supaya jangan terlalu mengikut perasaan apabila membuat keputusan.Aku bersyukur kerana mendapat "si dia" kerana ianya sangat  memahami aku,dan aku sendiri sebenarnya tidak mahu putuskan hubungan dengan "si dia" kerana aku telah mendapat restu dari ibuku ,tentang hubungan aku dengan "si dia".
Disamping itu pula,dalam melakukan sesuatu perkara aku suka merancang terlebih dahulu,kerana aku ingin memastikan apa perkara yang paling utama yang perlu aku selesaikan. Walaupun aku merangcang dalam  apa jua perkara ang aku ingin lakukan ,tetapi masa yang aku akan laksanakan perkara tersebut terletak pada pendirian aku sendiri,walaupun begitu semua perkara ang aku rancang harus disiapkan pada masa yang sepatutnya.
Disamping yang diajar oleh pensyarah dalam kelas,aku juga ingin berkongsi serba sedikit apa ang aku ketahui melalui apa yang aku baca,iaitu personality mengikut jenis darah dan juga personality mengikut bulan kelahiran.
Personaliti yang mengikut jenis darah,tetapi aku akan kongsikan personality dalam semua jenis darah.Tetapi jenis darah aku adalah B.
DARAH O
Individu ang memiliki jenis darah dari kategori ini,disifatkan sebagai individu yang setia ,sabar dan sentiasa yakin tehadap keupayaan dan kebolehan diri sendiri.Selain itu individu dari kategori ini juga sering bersifat ingin menjadi ketua walaupun dalam keadaan yang melibatkan kerja-kerja berkumpulan.Individu yang memiliki darah jenis o ini,akan berusaha untuk mendapatkan apa yang mereka ingini walau dengan apa cara sekalipun.
Adakalanya individu yang memiliki darah o ini turut memiliki sifat cemburu yang agak kuat.Malah ianya juga bersifat  serius dalam persaingan sehinggakan ia mampu memberikan tekanan kepada diri sendiri.Bagi individu yang ini, harus lebih bijak mengawal emosi agar tidak dikuasai oleh tekanan yang dihadapi.
DARAH A
Bagi individu yang memiliki darah jenis A, keharmonian dan keamanan adalah matlamat utama dalam hidup kamu.Malah bagi individu ini juga turut suka melakukan kerja-kerja secara berkumpulan dan juga turut,melibatkan diri dalam aktiviti persatuan.Bagi individu kumpulan darah ini,merupakan individu yang bijak dalam pergaulan,dan ramai individu lain yang merasa selesa apabila bekerjasama.Sikap lain yang dimiliki oleh golongan ini adalah bersikap sensiti,sabar,dan  sikap bertimbang rasa yang terdapat dalam diri  kamu tergolong dalam kategori individu yang memiliki keperibadian penyayang.Walaupun begitu,kadangkala individu yang memiliki darah jenis ini  juga turut mempunyai sifat yanag degil dan terlalu kuat bekerja sehinggakan tidak mengendahkan waktu berehat.
 
 
DARAH B 
 
 "Sempoi" adalah ungkapan yang paling sesuai dengan pemilik darah B.Pemilik darah B,lebih selesa dengan kesederhanaan. Dalam perhubungan pula kamu adalah individu yang terlalu jujur dan  suka berterus terang dalam apa jua perkara.Manakala dalam melaksanakan tugasan yang diberikan ,kamu lebih gemar melaksanakan dengan cara kamu sendiri.Kamu adalah individu yang kretif dan fleksibel,senang dalam pergaulan.Kamu adalah individu yang bijak bersosial,namun adakalanya sikap yang suka berdikari dan tidak gemar meminta bantuan orang lain,mampu mendatangkan masalah dalam diri sendiri,dan sekaligus memperlihatkan kelemahan dalam diri sendiri.Tetapi nasihat aku,tidak semuperkara dapat kita selesaikan dengan sendiri tanpa meminta pertolongan daripada orang lain.
 
DARAH AB
Tenang dan bijak mengawal emosi ,itulah keperibadian yang jelas terpancar dalam diri,individu yang etrgolong dalam kategori darah jenis AB ini.Kamu jiga sentiasa mengormati orang lain dan ini menadikan individu yang berada disekeliling kamu selesa untuk berdampingan kamu mu .Kamu juga memiliki sikap humor semula jadi dalam diri dan sentiasa bersikap  menghidurkan dan ceria.Namun ada satu perkara yang harus kamu perbaiki dalam diri kamu itu.Kamu perlu lebih bijak dan berani untuk membuat keputusan sendiri,dan tidak suka membiarkan orang lain membuat keputusan untuk diri kamu sendiri.
 
 
Disini aku ingin kongsikan juga tentang personaliti ku berdasarkan bulan kelahiranku.iaitu bulan MAC.
 
       I.            BERPERSONALITI MENARIK DAN MENAWAN
    II.            MUDAH UNTUK DIDAMPINGI
 III.            SANGAT PEMALU DAN PEMENDAM RASA
 IV.            SANGAT SENSITIF PADA PERKATAAN YANG DITUTURKAN DAN ALAM PERSEKIRARAN
    V.            SUKA PADA KEDAMAIAN
 VI.            SANGAT BAIK SECARA SEMULA JADI ,JUJUR ,PEMURAH DAN MUDAH SIMPATI
VII.            SANGAT PEKA TERHADAP ORANG LAIN
VIII.            SESUAI DENGAN KERJAYA YANG MEMBERI KHIDMAT KEPADA ORANG LAIN
 IX.            PEMERHATIAN YANG SANGAT TAJAM
    X.            KECENDERUNGAN UNTUK BERDENDAM JIKA TIDAK DIKAWAL
 XI.            SUKA BERANGAN-ANGAN
XII.            KELAM KABUT DALAM MEMILIH PASANGAN
XIII.            SANGAT MANJA DAN SUKA DIBERI PERHATIAN YANG SANGAT TINGGI
 
 
SEKIAN TERIMA KASIH KEPADA PENSYARAH KERANA MEMBERI PANDUAN
    DALAM MELAKSANAKAN TUGASAN YANG PERLU AKU LAKUKAN,
INI MERUPAKAN LAST JURNAL..APA-APA PUN AKU INGIN MENGUCAPKAN
RIBUAN TERIMA KASIH KEPADA SEMUA AHLI KUMPULAN YANG
MENGAMBIL KHUSUS INI.KAMU SEMUA TERBAIK...

No comments:

Post a Comment