Saturday, October 1, 2011

A131288 Nur Hasyimah Binti Zulkepli LJ02 Model Membuat Keputusan

Assalamualaikum,dan salam sejahtediucapkan kepada semua pembaca setia jurnal kemahiran membuatkeputusan. Alhamdullilah selesai sudah  sesi pengkuliahan untuk minggu yang sangat sibuk bagi diriku. Saya mengucapkan tahniah bagi semua rakan-rakan kelas kerana kusyuk dan terasa terhibur setiap kali dalam sesi penhkuliahan kemahiran membuat keputusan dijalankan. Saya melihat makin ramai yang berani tampil menyuarakan pendapat yang rasional dalam perbincangan sesuatu tajuk subjek kemahiran membuat keputusan ini. Saya sejujurnya berasa gembira setiap kali memasuki kelas KMK ini, kerana pelajar-pelajar nya sungguh open mided , bersemangat dan bersatu padu. Tahniah juga kepada Dr.zam kerana Berjaya mewujudkan kelas yang suasananya sangat tenang dan menghiburkan. Seperti kata ini, i talk, U talk.. hehe.
 Sesi kali ini saya telah mempelajari  model-model membuat keputusan. Dalam model-model membuat keputusan kita perlu tekankan kepada tiga model ini, iaitu (CAP):
i)Model klasikal (classical model) -C-
ii)model pentadbiran( administrative modal) -A-
iii)model political (political model)-P-
                Sebelum saya menerangkan apa itu, model-model membuat keputusan ini,  lebih baik saya bercerita tentang satisficing dan maximizing. Ok,senang cerita,  satiscing kalau kita terjemahkan dalam bahasa melayu ialah puas hati, manakala maximizing dalam bahasa melayu ialah secara keseluruhan atau maksimum. Dari sini saja kita dah mula faham apa itu satisficing dan maximizing. Secara terperincinya satisfizing ialah penyelesaian yang memenuhi keperluan minimum atau agak baik, dan hanya ikut hati atau memuaskan hati.  Defnisi lain pula ialah membuat criteria terlebih dahulu , dan tidak memilih yang terbaik,hanya sekadar ikut hati. Situasi yang menggambarkan satisficing ialah, contohnya, saya telah membuat keputusan yang saya ingin membeli handphone yang mempunyai fungsi ada kamera, MP3, video call dan GPS. Setiba di sebuah kedai, saya mencari handphone yang telah saya spesifikasi kan tadi, dan saya menanya jurujual, dan terus membeli handphone yang telah di spesikasikan tadi, dan terus membelinya. Ini adalah contoh satisficing, membeli sesuatu yang telah dispesikasikan tanpa mencari barang yang lebih sempurna. Seterusnya, maximizing pula ialah membuat keputusan dengan penuh ketelitian dan memilih sesuatu yang terbaik. Situasi yang menggambarkan apa itu maximizing ialah, saya ingin membeli handphone yang mempunyai fungsi ada kamera, MP3, video call dan GPS. Setibanya di kedai, saya menanyakan yang saya ingin membeli handphone ini, dan menanyakan juga handphone yang lebih baik dari yang telah di spesifikasikan tadi. Jurujual terus member yang terbaik dari yang dispesifikasikan. Dan saya seterusnya bersetuju memilih handphone yang dicadangkan oleh jurujual. Maka saya dapat handphone yang terbaik. Contoh ini, kita boleh lihat yang maximizing ialah memilih yang terbaik dari yang telah di spesifikasikan.
               
Berbalik kepada tajuk model-model membaut keptusan tadi. Model pertama yang ingin saya terangkan ialah model klasikal. Definisi model klasikal ialah keputusan yang logical untuk tingkatkan ekonomi organisasi. Contoh situasi yang melibatkan model klasikal ialah contohnya kita ingin membuat sebuah bangunan tinggi, jadi kia perlu cari budget berapa nilai bangunan yang ingin dibuat, nak cari tapak membuat bangunan, kekangan yang ada apabila telah dibuat bangunan tinggi dan mencari siapa pakar dalam membuat bangunan tinggi yang menelan kos yang banyak. Contoh lain pula ialah perebutan pulau maulupina antra Negara argentina dan Britain. Perebutan pulau maulupina antara dua Negara ini telah lama. Jika dilihat dalam sudut rasionalnya, sudah pasti yang memenangi perebutan ini ialah argentina. Tetapi, dek kerana Britain merupakan Negara yang besar dan telah menyelidik dan membuat penyiasatan yang mendalam tentang pulau ini, maka, akhirnya Negara Britain telah memnangi untuk memiliki pulau maulupina ini. Maka dengan ini, sumber yang banyak diperoleh boleh membuatkan keputusan itu berubah menjadi sangat klasikal.
Model kedua ialah model pentadbian. Model ini mempunyai dua konsep iaitu kerasional terikat dan satisficing. Kerasional erikat ialah terdapat had dan kekangan sejauh mana seseorang boleh bertindak secara rasional manakala setisficing saya telah terangkan pada perenggan yang diatas. Model ini lebih kepada maklumat keputusan adlah kabur,bercanggah dan tidak sampai pada peringkat persetujuan dan persetujuan yang rasional tidak selalu digunakan.model  ini lebih kepada satisficing.contoh situasi ialah, contohnya saya ingin membeli kamera yang mepunyai video sekali dan jenama Olympus,dan saya terus pergi kedai kamera tanpa menanyakan yang lebih baik, saya terus membeli kamera yang mempunyai fungsi dan jenama Olympus itu. Manakala , model political ialah model yang tidak pasti, kabur dan bercanggah. Contoh situasi, kerajaan Malaysia ingin membuat jambatan antara singapura dan Malaysia, maka rundingan dan perbincangan perlu diambil antara dua pihak. Perkara ini mungkin sukar untuk dilaksanakan, melibatkab banyak kos, dan jika menjalankan projek akan membebankan kepada masalah kewangan Negara.
Akhir kata, dalam tajuk model-model membuat keputusan pada minggu ke tiga ini sukar untuk difahami, saya juga kadang-kadang kabur antara ketiga-tiga model yang ada ini. insyaAllah, dengan perbincangan dan pembacaan yang berulang kali akan memudahkan saya untuk memahami tajuk ini. Sekian.

No comments:

Post a Comment