Saturday, October 1, 2011

A135317 SITI FADILAH BINTI MOHD NOR

A135317  SITI FADILAH BINTI MOHD NOR
MODEL-MODEL YANG TERDAPAT DALAM MEMBUAT KEPUTUSAN
 

 
Bismillahhirahmanirahim...syukur alhamdulillah kepada allah,dengan izinya aku dapat teruskan tugasan aku buat kali kedua .Tugasan jurnal untuk minggu kedua ini,aku ingin menjelaskan tentang kefahaman aku mengenai model-model yang terdapat dalam membuat keputusan seperti mana yang diberitahu oleh pensyarah kita pada minggu ini.
Model membuat keputusan terbahagi kepada tiga kategori,yang mana setiap daripadanya mempunyai kelebihan dan kekurangan yang tersendiri.Seperti kita juga sebagai manusia mempunyai kelebihan dan kekurangan dalam menjalani hidup.Antara model-model yang aku ingin perkatakan adalah model klasikal,model pentadbiran dan juga model politikel.Apa yang aku ingin nyatakan disini bukanlah semata-mata untuk bercakap mengenai model-model ini saja,tetapi aku juga ingin menambahkan perkara-perkara lain yang mana aku fikir penting untuk kita membuat pilihan yang bijak dalam menentukan pilihan yang terbaik.
Terlebih dahulu aku ingin menyatakan tentang kefahaman aku dalam kemahiran membuat keputusan,untuk minggu ini.Hal ini kerana  ada juga sesetengah perkara yang menyerabutkan kepala aku ,.kerana pada pendapat Herbert Simon andaian tentang kerasionalan yang sempurna adalah bercanggah dengan fakta yang sebenar.Bagi pendapat aku, setakat yang aku faham buat masa kini,sememangnya andaian itu adalah rekaan semata-mata yang hanya diterima oleh akal ,sebab jika ianya berdasarkan fakta sememangnya ianya bukan dianggap sebagai andaian lagi.Tetapi jika ianya betul-betul fakta,andaian yang dibuat walaupun dianggap rasional tetapi ianya tetap dianggap sebagai andaian kerana tidak ada bukti yang kukuh,walaupun ianya diterima sebagai rasional bagi akal manusia.Walaubagaimanapun aku tetap boleh terima pendapat yang dinyatakan oleh Herbert Simon tentang andaian kerasionalan yang sempurna adalah bercanggah dengan fakta.
Sebelum aku jelaskan apa yang diperkatakan dalam tiga model yang aku nyatakan tadi,aku ingin menyatakan dalam kefahaman aku dahulu tentang beberapa perkara,iaitu yang pertama mengenai satisficing.Yang mana ,ianya adalah perkara yang tidak banyak memerlukan pemikiran kerana ianya hanyalah membuat sesuatu keputusan berdasarkan memuaskan hati tanpa berfikir panjang.Tetapi bagi aku,aku tidak suka mengambil langkah ini sebagai panduan hidup aku,kerana ianya boleh memakan diri sendiri.Hal ini kerana jika kita mengikut apa sahaja yang memuaskan hati sahaja ianya mungkin akan memberi kesan disebalik apa yang kita buat.Seperti yang selalu orang katakan membuat keputusan secara membabi buta,yang bermaksud membuat keputusan tanpa berfikir banyak.
Sebagai contoh untuk satisficing ,seorang ibu yang ingin membeli sayur-sayuran di pasar untuk dimasak ,tetapi ianya membuat keputusan tanpa berfikir panjang,iaitu dengan menggambil sahaja sayuran yang berdekatan denganya,tanpa menilai kesegaran sayuran tersebut,apa sayuran yang ingin dimasak ,dan tanpa membandingkan harga sayuran tersebut.Hal ini kerana ianya hanyalah sekadar memuaskan hati,iaitu ingin memasak sayuran tanpa memilih jenis sayuran yang berkhasiat dan segar.
Bagi kefahaman aku tentang mexsimaizing,ianya adalah yang bentuk membuat keputusan yang bijak,hal ini kerana maxsimaizing adalah satu langkah yang mana membantu kita membuat keputusan yang bijak ,iaitu ianya banyak membuat pilihan,memilih apa yang terbaik ,bertanya pendapat dalam membuat keputusan dan tahu apa yang diperlukan.Sebagai contoh,seorang bapa yang ingin membeli sebuah basikal kepada anaknya yang baru sahaja mencapai kejayaan dalam pelajaran,dan ianya ingin menghadiahkan anaknya sebuah basikal,tetapi bapa ini menggunakan maxsimaizing untuk memilih basikal bagi anaknya,iaitu memilih jenis basikal yang sesuai dengan anaknya,memilih warna yang sesuai,menilai ketahanan sesebuah basikal yang ingin dibeli.
OK,sekarang aku nak nyatakan apa yang aku faham mengenai tiga model,yang aku katakan pada awal-awal tadi,sebelum aku melalut mengenai perkara lain.Pertama adalah model klasikal,yang mana pada pemahaman aku,pembuat keputuan ingin mencari punca sesuatu masalah dengan jelas,maka ianya akan menggambil langkah iaitu dengan cara mengumpul maklumat yang dirasakanya berkaitan dengan apa yang diingini,malah matlamat pembuat keputusan juga haruslah bersifat rasional dan logik,agar matlamat yang ingin dicapai oleh pembuat keputusan dipersetujui dan diketahuai oleh mereka yang terlibat.Normatif dalam model klasikal ini adalah untuk menerangkan apa sepatutnya yang dilakukan oleh pembuat keputusan oleh hal yang demikian maka,panduan diperlukan untuk mencapai keputusan.Aku suka mengambil pepatah yang menyatakan,dimana ada kemahuan disitu ada jalan,yang bermaksud,jika kita berhasrat untuk mendapatkan apa yang kita nak,kita akan pasti peroleh cara untuk mendapatkanya.
Sebagai contoh,seperti dalam jurnal pertama aku dulu,yang mana aku ingin mencapai dua perkara dalam masa serentak tanpa ada perasaan putus asa. Aku ingin tunaikan hasrat ibubapa aku supaya menbantu ahli keluarga aku,dan juga mendapatkan lelaki yang aku sayangi.Dengan itu,aku harus faham permasalahan yang aku hadapi,dan mencari maklumat macam mana aku ingin memperoleh kedua-dua benda yang aku inginkan ,dan langkah-langkah yang perlu akau ambil supaya kedua-dua benda yang aku inginkan itu menjadi milik aku,dan dipersetujui oleh  kedua-dua pihak yang aku sayangi itu.
Baiklah,seterusnya aku nak bagitau mengenai model pentadbiran,yang mana program yang tidak diprogramkan dibuat.Pada pandangan aku,model yang kedua ini ,janganlah kita amalkan selalu,melainkan kita berada dalam keadaan terdesak.Hal ini kerana menerusi model pentadbiran ini, permasalahan yang timbul dibuat tanpa ada perancangan yang teliti,dan ianya amat berisiko,terutama dalam membuat sesuatu keputusan yang berkaitan dengan hidup.Sebagai contoh,aku suka pada lelaki yang memang aku sayangi,tetapi apabila aku terdesak untuk melupakanya atas permintaan perempuan lain yang turut sayang padanya, ,aku membuat keputusan dengan menerima lelaki lain dalam hidup aku,tanpa berfikir panjang.Padahal aku tidak begitu pasti adakah aku akan bahagia dengan lelaki yang aku pilih,sedangkan aku menyayangi lelaki lain.Jadi apa yang aku nak kaitkan dengan model ini adalah,model pentadbiran ini mempunyai kerasionalan yang terikat,yang mana ada had dan kekangan sejauh mana seseorang yang mengalami masalah boleh bertindak secara rasional.
Keadaan model kedua ini,iaitu pentadbiran mempunyai banyak kecelaruan dalam membuat keputusan,kerana jika ada masalah,ianya kabur terhadap permasaalahan yang dihadapi.Malah ianya tidak ada kepastian dalam keadaan yang dihadapi,maklumat yang diinginkan terbatas,malah sesuatu perkara yang dibuat adalah sekadar memenuhi syarat sahaja,dan apa yang dibuat adalah dengan membuat keputusan sekadar memuaskan hati dan alakadar sahaja.
 
Bagi model yang terakhir yang aku ingin katakan disini adalah,model politikal yang mana bagi model ini ianya mirip kepada keadaan yang sebenar,apa yang sering berlaku.Pada pandangan aku,model ini adalah model yang  dirancang tetapi keadaan yang dirancang tidak semestinya berlaku seperti dengan apa yang dirancangn.Bagi mereka yang mengalami keadaan ini,keputusan yang akan dibuat oleh mereka amatlah rumit,kerana kadang kala terdapat pencanggahan pendapat,tetapi semua ini adalah normal dalam model membuat keputusan politikal.Perkara ini dapat  dilihat,jika kita bandingkan ketiga-tiga model yang aku nyatakan.Kerana bagi model politikal ini,apabila mempunyai masalah dan matlamat,ianya akan mempunyai banyak pilihan dan percanggahan.Malah bila untuk mendapatkan maklumat,ianya akan berada dalam keadaan kekaburan dan juga keadaan yang bercanggah dalam menghadapi sesuatu keadaan,keadaan yang sering berlaku apabila ingin membuat pilihan,ianya suka membuat rundingan dan juga tawar-menawar .Jadi hasil yang akan dicapai oleh model politikal ini ialah rumit untuk dicapai.
Setakat ini sahajalah dapat aku kongsikan,tentang pemahaman yang aku faham dalam ketiga-tiga model ini.Apa-apapun jika pemaham aku ini salah,sila jelaskan ok kawan-kawan.assalamualaikum...bye.
 
 
 
 
 
 
 
 
 

No comments:

Post a Comment