Wednesday, October 19, 2011

A132918 ROSNANI MUHTAR LJ05 (KENALI DIRIKU)

Assalamualaikum w.b.t….
Kini sudah tiba dipenghujung dimana ini merupakan jurnal yang terakhir bagi aku untuk dikongsikan kepada kawan-kawanku semua. Jurnal-jurnal ini boleh lah dijadikan kenangan kita semua sepanjang berada di dalam kelas KMK ini. Soronok kan kawan-kawan apabila kita diberi peluang untuk memberikan dan berkongsi idea bersama di dalam ruangan ini. Okey la… seperti semua tahu ini merupakan minggu yang ke enam. Pada minggu ini aku bersama kawan-kawan semua berlajar mengenai personality diri.
            
Apa yang aku faham mengenai personality ini adalah berkaitan dengan sifat peribadi seseorang. Setiap orang pasti ada sifat-sifat diri yang tersendiri. Ini apa yang aku fahamlah dengan perkataan personality tersebut. Makna sebenar mengikut pendapat (mayer, 2005), mengatakan bahawa " an individuals patterns of psychological processes arising from motives, feelings, thoughts, and other major areas of psychological function. Personality is expressed through its influences on the body, in conscious mental life, and through the individuals social behavior.
            
Pada kuliah hari isnin, Dr.Zam menyuruh aku bersama kawan-kawan lain untuk menjawab beberapa soalan. Antara soalannya adalah seperti, 1) orang lain dalam hidup anda, 2) apa yang anda fikir mengenai cawan kertas yang dipaparkan, 3) apa yang anda pentingkan apabila membuat keputusan, 4) bagaimana anda menguruskan tugas atau kehidupan seharian. Pada mulanya aku tidah begitu faham apa tujuan soalan ini diajukan. Apabila selesai berbincang baru aku faham bahawa soalan ini mengandungi "four type dichotomies". Empat jenis dichotomies itu memberi makna macam mana kita berinteraksi, macam mana kita mendapatkan maklumat, macam mana nak buat keputusan, dan juga gaya kita membuat keputusan.
           
Jika aku berinteraksi, aku lebih suka berinteraksi dengan orang yang aku kenali sahaja. Aku tidak pandai untuk memulakan proses komunikasi dengan orang yang aku masih belum kenal. Oleh yang demikian, apabila aku memperolehi masalah aku akan hanya berkongsi masalah tersebut dengan individu yang rapat dengan aku seperti ibu bapa dan kawan baik aku sahaja. Pada masa sama juga aku turut suka menyendiri pada masa-masa tertentu untuk mendapatkan ketenangan. Ini bermakna aku merupakan seorang yang introvert bukannya extrovert. Bagi golongan extrovert ini, mereka lebih gemar bergaul dengan ramai orang. Bagi mereka makin ramai orang disekeliling mereka makin menyeronokkan.
            
Aku juga adalah seorang yang tidak mempunyai deria ke enam. Sebagai contoh apabila aku melihat cawan kertas yang ditayangkan di slaid Dr.Zam, apa yang aku fikir ialah cawan tersebut merupakan benda yang membantu kita untuk minum. Aku tidak berfikir secara mendalam akan erti tersirat tentang cawan kertas tersebut. Bagi pendapat kawan aku, ia mengatakan cawan kertas itu merupakan simbul persahabatan yang kukuh. Wah sungguh mendalam maksud itu.hehehe…..So, dalam aku mendapatkan maklumat aku hanya menggunakan lima deria yang aku ada sahaja iaitu, penglihatan,pendengaran, sentuhan, bau dan juga rasa. Itulah aku kawan-kawan.
            
Aku merupakan seorang yang ada perasaan dan nilai-nilai yang murni. Jadi, semasa aku membuat keputusan pastinya aku akan lebih mementingkan perasaan orang lain. Aku bukanya sekadar mengikut fakta dalam membuat keputusan. Aku pasti berasa bersalah jika keputusan aku itu akan menyusahkan orang lain. Sebagai contoh, aku mempunyai lima orang sahabat baik. Aku dan mereka ingin pergi makan sama ada di kfc, mcd, atau secret recipie. Kami akan berbincang dan mengikut mejoriti agar semuanya berpuas hati. Aku berasa seronok apabila aku melihat orang lain turut seronok. Itu lah aku…hehehehe.

Antara judging atau perceiving aku merupakan seorang yang judging. Aku ni jenis seorang yang rumit juga lah. Manakan tidak, dalam aku menguruskan diri aku ini aku pasti mengatur segala urusan aku mengikut kepentingan. Aku akan menyediakan satu jadual peribadi dan belajar dengan cara yang bersistematik kerana aku tidak suka kelam kabut dalam melakukan sesuatu. Ini bermakna jika aku sudah menyediakan satu jadual harian aku akan mengikut apa yang dirangcang hinggalah sesuatu perkara itu dapat diselesaikan. Aku berasa lebih selesa dengan gaya ini.
            
Pada hari selasa, aku sudah mengenali personality sebenar diriki. Aku bersama rakan-rakan sekelasku telah menjalani satu ujian personality. Memang benar, selepas aku menjawab ujian tersebut, aku merupakan seorang yang introvert, sensing, feeling dan juga judging (ISFJ). Selepas ujian tersebut aku dapati ada enam orang yang mempunyai personality sama dengan diriku. Dan aku dapati kami mudah berinteraksi kerana kami mempunyai personality yang sama. Amat menyeronokkan.

Sekian terima kasih. J
 
           
 

No comments:

Post a Comment